Novice

Kolo – najbolj priljubljeno prevozno sredstvo

Če se vprašamo katerih prevoznih sredstav je največ, običajno pomislimo na osebne avtomobile, vendar ti predstavljajo relativno majhen delež vseh vozil. Po številu vozil po proizvodnji, kot tudi po uporabi so v samem vrhu namreč kolesa, ki so že pred desetletji presegla milijardo izdelkov. To število so avtomobili dosegli šele pred kratkim.

Kolesa so na podlagi statistike najbolj priljubljeno prevozno sredstvo na svetu. Po številu kosov imajo gotovo več sto milijonsko prednost v primerjavi z avtomobili. In čeprav tako proizvodnja kot uporaba osebnih avtomobilov rasteta, enako velja tudi za kolesa. Njihova priljubljenost še bolj bliskovito pridobiva, zatorej gre pričakovati, da bo tako ostalo tudi v prihodnje.


Zakaj na kolo?

Izgubljanje kilogramov s kolesarjenjem je prav zabavno. Kolesarjenje je lahko družabni dogodek ali priložnost, da se umaknete v samoto in spokojnost narave.

Z aktivno telesno vadbo izklešete svoje telo.
Skoraj vsak se zna peljati s kolesom, zato je prav, da izkoristite njegove prednosti:
• S povišanim srčnim utripom, ki nastane pri telesni aktivnosti, izgubljate maščobo in kurite kalorije.
• Izboljšujete in ohranjate svoje zdravje.
• Je vadba, ki vpliva na vse glavne mišice na nogah in izboljšuje moč ter vzdržljivost.
• Obremenitev sklepov je zelo majhna in je poleg plavanja, alternativa teku. Tako je priporočljivo za pretežke ali za tiste, ki se rehabilitirajo po poškodbah.
• Ne potrebujete posebnega treninga, da bi se naučili voziti kolo.


Zdravje in krepitev mišic
Kolesarjenje bo izboljšalo vaš kardiovaskularni sistem in prečistilo ter povečalo zmogljivost pljuč.
Zanimiv podatek pravi: če bi le eno tretjino kratkih poti, ki jih sicer naredimo z avtom, prevozili s kolesom, bi nacionalna stopnja srčnih bolezni upadla od 5 do 10 odstotkov (vir: BikeBiz).

Na kolesu porabite od 150 do 300 kalorij ali več v pol ure. V eni uri počasnega, nenapornega kolesarjenja pa približno 300 kalorij.

Kolesarjenje vas ne bo "nabildalo". Učvrstili boste jedro telesa. Najprej boste shujšali, nato pa učvrstili mišice, ki povezujejo spodnji in zgornji del telesa: zgornji del nog, rit, spodnji del hrbta in trebuh.

Izkoristite ga kot prevozno sredstvo za vsakodnevne opravke, hkrati skrbite za zdravje, privarčujete denar in zmanjšate vpliv izpuhov na okolje, pa še popoldne vam ni treba na trening ;)

 

Vir: aktivni.si


10 KORAKOV za varnost na kolesu

Kolesarjenje je izjemno dinamičen šport in zato pri njem kar mrgoli nepredvidljivih situacij. Z upoštevanjem teh korakov, boste varnejši.


1. KORAK: Upoštevajte Cestno prometne predpise (CPP)
Seznanite se s predpisi in pravili, ki jih CPP določa za kolesarje. Če jih boste spoštovali, bodo do vas v prometu veliko bolj prijazni tudi vozniki avtomobilov in drugi udeleženci. Upoštevajte STOP-znake in rdeče luči. Nikoli ne kolesarite v nasprotni smeri, kjer to ni dovoljeno, saj tako ogrožate sebe in druge, saj vas tudi vozniki tam ne pričakujejo. Ne kolesarite pod vplivom alkohola, drog ali drugih psiho-aktivnih snovi. Ne uporabljajte mobilnih telefonov, slušalk ali drugih naprav med vožnjo kolesa, ker motijo vašo pozornost.

2. KORAK: Poskrbite za ustrezno kolo

Vaše kolo naj bo redno vzdrževano in tehnično brezhibno. Obvezna oprema kolesa po zakonu vključuje:
– brezhibno sprednjo in zadnjo zavoro,
– belo luč spredaj za osvetljevanje ceste ter rdečo luč zadaj, odsevnike na pedalih ali na boku,
– zvonec,
– ustrezno napolnjene pnevmatike,
– primerno nastavljeno višino krmila in sedeža,
– čelado za mladostnike do 18. leta.

Za mestno kolesarjenje je priporočljiva uporaba blatnikov, ščitnikov verig, prtljažnika ali nosilne košare za prtljago.

Ne zanemarjajte svojega kolesa, saj redno vzdrževanje in čiščenje pomembno prispeva k boljšemu delovanju in daljši življenjski dobi.

Pozor! Vremenske razmere in stanje na cesti lahko bistveno vplivajo na zaviralno pot.

3. KORAK: Previdno, kjer ni kolesarske infrastrukture

Pravilo narekuje, da se tam, kjer ni kolesarske infrastrukture kolesari v smeri prometa in čim bolj na desni strani, največ 1 m od roba, da se izognete neravninam. Obenem bodite previdni, da ne kolesarite preveč skrajno desno, saj bi lahko zadeli ob robnik. V situaciji, ko morate prehiteti drugega kolesarja, pešca ali vozilo, zaviti na levo ali se izogniti oviri, počakajte na primerno priložnost in signalizirajte z roko, ko zamenjate pas ali se premaknete v levo.

4. KORAK: Opazujte razmere in se jim prilagajajte

Kolesarjem se pogosto pripetijo nesreče zaradi neobvladovanja kolesa. Posebej pozorni bodite med vožnjo navzdol po klancu, v ovinku, na mokri ali spolzki površini in v takšnih situacijah prilagodite hitrost vožnje. Dobro opazujte okolico. Na cesti na kolesarja prežijo številne nevarnosti: pesek in gramoz, steklo, tirnice, parkirani avtomobili, sneg in sodra so lahko zelo nevarni tako za vas kot tudi za vaše kolo. Kolo se lahko zatakne tudi za rešetke kanalizacijskega jaška ali razpoke v cesti, kar vas lahko vrže s kolesa. Nevarni so tudi parkirani avtomobili, saj lahko ljudje odprejo vrata, ne da bi se prej prepričali, ali je varno.

5. KORAK: Varno parkirajte svoje kolo

Priskrbite si dobro ključavnico. V kolikor kolo parkirate zunaj, poiščite obljuden in dobro razsvetljen prostor. Ključavnico speljite skozi kolo sprednje ali zadnje gume, nato skozi okvir kolesa, na “fiksiran” predmet, kot so ograje, luči in stojala za kolesa. Uporabljajte kakovostne ključavnice z oznakami odpornosti proti poškodbam z različnimi predmeti in orodji. Svetujemo vam tudi, da vpišete kolo v Centralni kolesarski register. Dobro si zapomnite njegove lastnosti (znamko, tip, model in barvo kolesa in posameznih komponent, serijsko številko (če je nima, jo dajte nanj vgravirati), dodatno opremo, posebne individualne znake (vgravirane lastne številke, črke), poškodbe itd.) in ga fotografirajte, saj morate v primeru kraje kolo opisati policiji. V primeru kraje lahko kolo vpišete v register ukradenih koles.

6. KORAK: Ne pozabite na očesni stik

Če je le mogoče vzpostavite očesni stik z vozniki pa tudi pešci. Tako vas bodo vozniki res opazili, vi pa boste prišli tudi do svojega prostora na cesti. Osebni stik na ta način opomni voznike, da ste tudi kolesarji udeleženci v prometu, ki potrebujejo pozornost in zaščito. Osvojite in uporabljajte signale z roko, kadar koli menjate pasove ali zavijate. Vedno imejte vsaj eno roko na volanu. Resda ne moremo vedno pričakovati, da se drugi držijo vseh pravil. Hkrati bodite odločni in ne pustite, da vas vozniki stiskajo ob rob in izsiljujejo.

7. KORAK: Kolesarite tudi v dežju in snegu

Dobro opremljeni se na kolo lahko odpravite v vseh vremenskih razmerah. V primeru dežja uporabite kolesarsko pelerino ali plašč, odsvetujemo pa vam kolesarjenje z dežnikom v roki. Pozor pri avtomobilih, ki vozijo preko luž, previdno pa se tudi bi lužam izogibajte, saj ne veste kakšne pasti se skrivajo pod vodo. Imejte v mislih, da vas vozniki zaradi dežja pričakujejo še v manjši meri, zato je potrebna dodatna previdnost. V takšnih razmerah je dobro imeti blatnike na kolesu in uporabljati pokrivalo za kolesarski sedež.

Tudi zima naj ne bo izgovor za neuporabo kolesa. Potrebujete tople in vodoodporne rokavice, toplo kapo in toplo jakno oziroma bundo. Po nekaj minutah kolesarjenja se boste ogreli in vožnja ne bo več nobena težava. Pomembno pa je, da zlasti pozimi res poskrbite za izdatno vidnost z lučmi in odsevniki. Kolo tudi obvezno redno vzdržujte, saj bo sicer zaradi vode in soli na cestah lahko hitro začelo rjaveti.

8. KORAK: Če kolesarite z otroki

Najprej poskrbite za varnost otrok na kolesu: obvezna je čelada. Izberite varen kolesarski sedež. Otroka lahko v posebnem otroškem sedežu prevažate na tri načine: tako, da je sedež nameščen spredaj, pred krmilom, otrok pa v tem primeru lahko gleda nazaj ali naprej. Tretja možnost pa je namestitev sedeža za voznika, torej zadaj.

Kolo v cestnem prometu sme samostojno voziti otrok, star najmanj osem let, ki ima pri sebi veljavno kolesarsko izkaznico, in kdor je starejši od 14 let. Otrok do 14. leta, ki nima opravljenega kolesarskega izpita, sme voziti kolo v cestnem prometu le v spremstvu polnoletne osebe. Otrok do 6. leta sme voziti kolo le na pešpoti ali v območju za pešce, v spremstvu polnoletne osebe pa tudi v območju umirjenega prometa. Otrok naj se vozi pred starši.

9. KORAK: Upoštevajte najšibkejše

V prometu vedno upoštevajte najšibkejše udeležence, torej pešce in invalide. Bodite pozorni na pešce in prilagodite svoje ravnanje, saj so oni še bolj ranljivi kot kolesarji. Ustavite pred prehodom za pešce, v območju za pešce prilagodite hitrost in jim prijazno pozvonite, če so na kolesarski stezi. Posebej previdni bodite na avtobusnih postajališčih in ob prihodu avtobusa predvidite izstop potnikov ter ustrezno prilagodite vožnjo.

10. KORAK: Z nasmehom dosežete veliko

Imejte v mislih, da vsi, ki so na poti, želijo priti od točke A do točke B, bodisi peš, s kolesom, avtom ali avtobusom. Če se vam zgodi, da se kratek del zapeljete po pločniku zaradi lastne varnosti, če se zapeljete v napačno stran, ker drugače ni možno, če ne namenoma koga izsilite itd. – opravičite se in nasmejte se, tako bodo drugi vaša dejanja sprejemali v precej drugačni luči.


Nasveti za kolesarje začetnike

Je tudi vas prevzela želja po kolesarjenju, športu, ki postaja vedno bolj priljubljen? Ste si šele pred kratkim priskrbeli kolo in ste začetnik? Potrebno je izbrati pravilno opremo in upoštevati zlata pravila vožnje, tako v naravi, kot na urbanem območju. Če vas v svet kolesarjenja ni uvedel izkušeni prijatelj ali znanec, vam razkrivamo 5 koristnih nasvetov, da se izognete začetniškim napakam.

 

Upoštevajte:

1. Izbira primernega kolesa: pri nakupu bodite pozorni na izbiro prave velikost kolesa, saj bo sicer pozicija telesa med kolesarjenjem nepravilna. Razmislite, za kakšne namene boste kolo po večini uporabljali. Če vas veseli cestno kolesarjenje, si nikakor ne kupite treking ali gorskega kolesa. 

2. Pravilna nastavitev sedeža: že pri nakupu bodite pozorni na anatomsko ustreznost sedeža. Ko sedež izberete, poskrbite še za namestitev na primerni višini. Če boste imeli sedež prenizko, boste neudobno sedeli in neučinkovito poganjali. Če pa bo previsoko, se boste med vožnjo zibali, saj ne boste dosegli pedalov. Tako boste nestabilni, kar je lahko nevarno. Pravilna nastavitev je takšna, da je koleno ob iztegnjeni nogi pod kotom 25 do 35 stopinj.

3. Uporaba prestav: prestave na kolesu vplivajo na kakovost vožnje in razbremenijo telo. Kolesarite vedno v enakomernem ritmu, torej nikoli v prazno in nikoli na vso moč. Samo tako boste lahko uživali v vožnji. 

4. Servis kolesa: sami ali s pomočjo strokovnjaka redno pregledujte zavore, prestave, obroče, svetila in ostale pomembne stvari. 

5. Pripravite se na vožnjo: preden se odpravite na pot preglejte kolo. Preverite tlak v zračnicah, nastavitve sedeža in preverite, če delujejo svetila. Izberite primerna oblačila in obutev. Namestite si kolesarsko čelado in očala. S seboj vzamite mobilni telefon, ki vam bo prišel prav v primeru morebitnih težav. Ne pozabite na pijačo in  energijske ploščice, da se boste lahko med naporom okrepčali.

 

Pa veselo na kolo :)

 


Ljudje, ki poskusijo kolesarjenje, ga vzljubijo

Kolesarjenje je vse bolj priljubljeno, z njim veliko naredimo za svoje telo, zdravje in počutje, si razširimo obzorje, zmanjšamo obremenjevanje okolja in še kaj. Ko boste enkrat prebili led, bo kolesarjenje postalo način življenja.

Fizična aktivnost na telo izredno dobro vpliva, v telo in pljuča dovaja kisik in izboljšuje pretok krvi skozi organe ter pozitivno vpliva tudi na vid. Z rednim kolesarjenjem zmanjšujemo tveganje za razvoj srčno-žilnih ter drugih bolezni.
Kolesarjenje našo pozornost usmeri na gibanje in naravo ter nam tako pomaga pri čiščenju misli, občutkov in tako učinkovito deluje proti stresu.

Kolesarjenje je kot pozitivna zasvojenost. Ko ga osvojite in boste kolesarili iz ljubezni, se ga ne boste mogli naveličati. Pogled s kolesa je čisto drugačen od pogleda iza volana avtomobila. Nova perspektiva vas bo pritegnila v odkrivanje novih krajev in kotičkov, za katere niti niste vedeli, da obstajajo.

Za začetek izberite krajšo in manj zahtevno progo. Nekaj predlog tu najdete tukaj.

 

 


Po Goričkem: start iz Murske Sobote

Štart je v Murski Soboti, najsevernejšem mestu v Sloveniji in središču Pomurja. V soboškem parku je zanimiv grad, ki ga krasi lep glavni portal, na Trgu zmage pa veličasten spomenik skupnega boja jugoslovanskih in sovjetskih narodov v drugi svetovni vojni.

Pedale poganjamo proti Černelavcem, kjer zavijemo desno za Polano. Peljemo skozi vasi PredanovciBrezovci in Lemerje, kjer zavijemo desno – smerokaz za vas Grad (peljemo po glavni cesti). Pot nas vodi mimo Zenkovec in po strmem klancu prispemo v Bodonce. Sledijo Radovci in po nekaj vzponih smo pri Gradu na Goričkem (včasih so vas Grad imenovali Gornja Lendava). Priporočamo ogled gradu, ki stoji na pomolu strmega griča. Je največji grajski kompleks na Slovenskem in se prvič omenja leta 1214. Danes se grad pospešeno prenavlja in je pod okriljem evropskega programa Phare.

Z vrha Grada se spustimo navzdol in peljemo skozi vas – proti Kuzmi. V Kuzmi peljemo mimo gostilne Gaberšek in peljemo desno za Trdkovo. Levo od mejnega prehoda, nad vasjo Trdkova je na višini 388m možen ogled stičišča treh meja (Slovenije, Avstrije in Madžarske). Zanimiva je tudi gozdna učna pot. Pot nadaljujemo do Martinja.

Iz Martinja peljemo za Ženavlje, kjer je spominsko obeležje na leto 1934, ko je na tem mestu pristal stratosferski balon (to znamenitost najdemo na spodnji cesti (sledimo tabli in zavijemo desno navzdol). Tudi po tej spodnji cesti lahko nadaljujemo proti Šulincem. Peljemo za Gornje Petrovce, kjer si na vrhu lahko ogledamo nekdaj najbolj obiskano izletniško točko – Pindža, ki je ena od označenih točk evropske pešpoti in pomurske transverzale. Peljemo po hribu navzdol in na glavnem križišču v Gornjih Petrovcih zavijemo desno na glavno cesto (lažja pot) in peljemo po dolgi in dokaj ravninski cesti skozi Mačkovce, vse do Nemčavec ter Murske Sobote (20 km dolga cesta).

Druga možnost je razgibana proga, ki poteka deloma po vinski turistični cesti z lepim razgledom na Mursko Soboto. Na prej omenjenem križišču gremo naravnost proti Križevcem. V Križevcih peljemo mimo cerkve in naprej proti Panovcem. Naslednja vas so Kančevci, znani po duhovnem centru. Pot nadaljujemo v smeri Ivanovec (držimo se desno). V Ivanovcih, ki so v osrčju Goričkega, je Vinogradniški center Goričko (na progi smo ga označili s kratico VCG). Po vinski cesti peljemo naprej in prispemo v Sebeborce. Peljemo naprej, mimo gostilne Marič in pripeljemo do Martjanec, kjer se vključimo na glavno cesto (zavijemo desno), po kateri bi prišli, če bi izbrali lažjo varianto. Cilj je v Murski Soboti.

Vir: Timmlin


Aktivne počitnice s tradicionalnim pečatom: Moravske Toplice z okolico

Aktivne počitnice z močnim tradicionalnim pečatom

Res je, Prekmurje je prava destinacija za vse tiste, ki sanjate o aktivnih počitnicah. Samo v okolici Moravskih Toplic je okrog 200 kilometrov označenih poti, na katerih se ne boste samo dobro rekreirali, ampak med potjo spoznavali tudi tamkajšnjo naravno in kulturno dediščino.

Poleg Sladke poti priporočamo tudi 35-kilometrsko kolesarsko pot Rotunda, na kateri boste lahko videli znamenito romansko rotundo v vasi Selo. Edinstvena kapela naj bi nastala v prvi polovici 13. stoletja, v času ogrskega kralja Andreja II.

Sicer pa okolica Moravskih Toplic vse leto ponuja veliko priložnosti za različna doživetja – od termalnega turizma do iskanja pravih tradicionalnih zakladov. Prav v ta namen čez vse poletje organizirajo poletno turistično tržnico s posebnimi etno večeri.

Več o dogodkih v Moravskih Toplicah si lahko preberete tukaj.


Dirka po Sloveniji je potencial za kolesarski turizem

Pred leti so se prednosti te oblike promocije začele zavedati v turizem usmerjene države, lani tudi Hrvaška. Organizatorji Dirke po Hrvaški so že v prvi izvedbi startali tudi s prenosom na Eurosportu. Po letošnji drugi uspešni izvedbi hrvaškega Toura smo se pogovarjali z Vladimirjem Miholjevićem, ki je po pestri kolesarski poti poganjal že kot tekmovalec.

Tekmoval je na vseh treh velikih tritedenskih dirkah in budno opazoval dogajanje okoli sebe. Danes je eden redkih nekdanjih profesionalcev, ki so po koncu tekmovalne kariere postali nosilni člen pri organizaciji tako velike kolesarske prireditve. Zdaj iskreno priznava, da bi se moral marsikateremu organizatorju opravičiti za vse kritike, ki jih je izrekel kot kolesar. Hkrati pa se kot organizator še kako dobro zaveda potreb kolesarjev in spremljevalnega osebja. Če so z organizacijo zadovoljni, si bodo dirko zabeležili tudi v program za naslednje leto.

Medtem ko se Hrvaška v polni meri zaveda pomena kolesarskega turizma, je na prvi pogled videti, da je Dirka po Sloveniji v svoji 23. izvedbi na enaki točki kot pred petimi leti. Vladimir Miholjević nam je pošteno zaupal, da je Bogdan Fink vrhunski organizator, ki pa ima težave, ker mora zavračati največje ekipe. Miholjevič še doda: »Ekipe me prosijo, naj ga pokličem, da jih sprejme na dirko, pa si mislim, pokličite raje njega, da bi radi prišli na našo dirko. «

O turizmu sem pisal že večkrat. Pred vsako naložbo želi imeti investitor pred seboj z analizami podprto finančno konstrukcijo. 64 milijonov evropskih turističnih kolesarjev je izhodiščna številka, okoli katere je zdaj še nekaj let časa za gradnjo piramide kolesarskega turizma, pri čemer bi panožna športna zveza morala sodelovati s Slovensko turistično organizacijo in z ministrstvom za gospodarstvo, ki je pristojno za turizem. Še danes ni videti, da bi prišlo vsaj do govoric o tem.

Na 23. Dirki po Sloveniji bodo tudi letos nastopili največje ekipe in slovita imena, ki si jih želi vsak organizator etapne dirke. Če bodo uradniki znali prepoznati možnost uspešnega sodelovanja z organizatorjem, ki bi glede na vložena sredstva zagotovo moral imeti pozitivno bilanco, bomo lahko v prihodnjih letih Dirko po Sloveniji gledali v neposrednem prenosu, število turističnih kolesarjev pa se bo še povečalo. Med njimi jih vse več kolesari s pomočjo električnih motorjev, ki so letos močno razburkali tudi tekmovalno kolesarsko sceno.

Ni bilo potrebno dolgo, da smo po začetku govoric o kolesih z motorčki dočakali tudi prvi uradni primer dopingiranega kolesa. Na svetovnem prvenstvu v ciklokrosu je na testu mehanskega dopinga padlo kolo belgijske kolesarke Femke Van den Driessche, ki se je zapisala v zgodovino kot prva goljufiva kolesarka, ki je prekršila pravila z motoriziranim kolesom. Kaznovali so jo strožje kot kolesarje, ki zlorabljajo kemijo: s šestimi leti prepovedi nastopanja. Več o mehanskem dopingu, ki je pravzaprav kršenje športnih pravil, lahko tokrat preberete v glavni temi. Resda je v veliki meri osnovana na govoricah, a tako je bilo nekoč tudi s klasičnim dopingom. Bistveno je, da se Mednarodna kolesarska zveza dobro zaveda težave in se začne proti njej boriti z vsemi sredstvi.