NASVET: nastavite svoje kolo pravilno

Kolo moramo s pravilnimi nastavitvami prilagoditi našim potrebam. To nam bo omogočilo pravilno držo, nas obvarovalo pred poškodbami in nam omogočilo čimvečji užitek med vadbo. Ne glede na vrsto kolesa je treba vedno upoštevati kote kolen, položaj nog, rok ter ramena. V nadaljevanju bomo pregledali osnovne nastavitve kolesa.

Nastavitev sedeža
Prva stvar, ki jo je treba nastaviti, je višina sedeža. Če je sedež prenizko ali previsoko nastavljen, lahko povzroči poškodbe kolen in preobremenitev mišic in kit.
Pravilna višina sedeža mora omogočiti, da koleno niha med kotom 70 stopinj, ko se noga skrči in 150 stopinj, ko je noga skoraj iztegnjena.

Kako nastavite pravilno višino sedeža?
Vsedite se na kolo in iztegnite nogo do pedala, v najnižji poziciji, koleno mora pri tem biti iztegnjeno. Če sedite ravno na sedežu je višina sedeža pravilno nastavljena.

Poleg višine, nastavimo še vodoravno lego in naklon sedeža.
Vodoravna lega je razdalja med sedežem in krmilom. Če je pravilno nastavljena preprečuje nastanek bolečin v kolenu in medenici.

 
Kako nastavite vodoravno lego sedeža?
Nastavite pedal v vodoravni položaj (na tretjo uro), vsedite se na kolo in položite nogo na pedal. Če se koleno nahaja točno nad osjo pedala, je vodoravna lega pravilno nastavljena. Naklon sedeža je odvisen od njegove pozicije, oblike in pozicije krmila. Nepravilna nastavitev povzroča pritisk na presredek oz. območje prostate, kar privede do nelagodja.

Kako nastavite naklon sedeža?
Sedež postavite v vodoravno pozicijo, nastavite višino in vodoravno lego sedeža, se zapeljite en krog ter po potrebi korigirajte pozicijo še enkrat.


Namestitev stopala
Še ena od pogostih napak je, da pedal pritiskamo s sredino stopala (v luknji, ki jo ima obutev v podplatu). Za pravilno prenašanje sile na pedalo, mora biti na pedalu samo sprednji, vrhnji del stopala.

 


Krmilo
Tretji ključni element, ki ga moramo regulirati je krmilo. Določa namreč našo držo, udobje na kolesu in posledično tudi optimalno delovanje telesa. Samo ko so hrbtne in trebušne mišice napete, je hrbtenica stabilizirana in zaščitena pred preobremenitvami. Nepravilna drža povzroča napetosti v rokah in hrbtu, kar privede do preobremenitve ramen in vratu. Preveč spuščena drža pa stisnete prsi in oteži dihanje.

Nagib zgornjega dela telesa je odvisen tudi od vrste kolesa in sloga vožnje. Nižje krmilo poveča aerodinamičnost, zato imajo tekmovalni kolesarji močno spuščena krmila. Za mestno in rekreativno kolesarjenje je značilen pokončen hrbet, pri katerem je kot med hrbtom in rokami čimmanjši npr. 60 stopinj, medtem ko pri tekmovalnem kolesarjenju kot lahko presega tudi 90 stopinj.

 

Kako nastavite krmilo?
Nastavitev višine krmila je odvisna od gibljivosti spodnjega dela hrbta. Stojte pokončno, potem pa se v pasu pripognite, da se s prsti dotakne tal.Če se s prsti ne morete dotakniti tal, nastavite krmilo v isto višino kot sedež. Če se tal lahko dotaknete s prvima dvema členkoma prstov, nastavitve krmilo 5 do 10 cm nižje od sedeža. Če se tal lahko dotaknete z dlanmi, nastavite krmilo 10 do 15 cm nižje od sedeža. Priporočljivo je, da je v začetni fazi krmilo nameščeno čim višje, z nabiranjem izkušenj, pa se lahko ta položaj znižuje.

Že pri nakupu je pomembno upoštevanje širine krmila, ki naj bo enaka širini ramen. Če je krmilo preozko, so tudi roke postavljene preozko in kar bo zapiralo pljuča in oteževalo dihanje. V primeru preširokega krmila pa bo telo razprto in bo zračni upor povečan.

 

Ročke
Roke držimo pravilno na krmilu, ko sta podlaket in roka na ročkah v ravni liniji, se pravi, da zapestje ni prepognjeno. Prepognjenost namreč stiska živčevje in obremenjuje sklepe.

 

 

Vir: povzeto po www.ergotec.de